Čo prinesie nový rok 2022 do Mamiky?

Koniec roka je už tradične venovaný bilancovaniu. My v Mamike sme ho tentokrát vynechali, keďže rok 2021 bol pre nás veľmi náročný a tak nejak sme sa chceli sústrediť skôr nato, čo nás čaká. Je však potrebné podotknúť, že vďaka náročným situáciám, sme konečne dospeli k optimalizácii výroby. 

 

womens-hand-working-on-sewing-machine-picture-id862120160

 

 

Už od leta tušíme a posledné mesiace už aj “žijeme” zmenami spôsobenými zvýšovaním ceny bavlny. Cena bavlny presiahla svoje takmer 10 ročné maximum. Môže to znieť ako klišé, ale dôvodom je aj celosvetová pandemická situácia, ktorá ovplyvňuje množstvo sfér (medzi nimi aj cenu bavlny). Už koncom roka nám dodávatelia zvýšili cenu bavlnených látok o vyše 50%, čo sa odzrkadlilo na zvyšovaní cien niektorých našich produktov. Ak poznáte našu tvorbu, asi viete, že sa snažíme tvoriť najmä z prírodných látok ako bavlna, ľan a vlna.

Nakoľko bavlna patrí k jedným z najobľúbenejších vlákien a viac ako 75%  oblečenia vyrobeného vo svete obsahuje bavlnu, celosvetový dopyt je enormný.

 

 

Okrem USA sú veľkými producentmi aj Čína, India a Pakistan ktoré sú zodpovedné za približne dve tretiny celosvetovej produkcie. Celosvetový obchod je teda závislí na produkcii niekoľkých najvýznamnejších štátov.

Ďalším faktorom zvyšovania cien bavlny je aj možné odmietnutie niektorých západných spoločností medzi ktorými je napr. aj značka Nike, HM používanie bavlny z provincie Sin-ťjang.

Dôvodom bolo poukázanie na nútenú prácu Ujgurov- moslimská menšina ktorá žije v provincii Sin-ťjang.  Týmto stúpol dopyt po ostatnej produkcii bavlny a tým došlo k nárastu cien. 

 

 

Pandemická situácia taktiež zastavila viacero výrobných sfér, spôsobila nedostatok pracovných miest, čím sa zvýšili mzdy a zároveň celkové výrobné náklady.

Už na začiatku roka sme aj my pocítili vplyv pandémie na našu výrobu. Objednané látky prichádzali s niekoľko týždňovým, ba dokonca aj niekoľko mesačným omeškaním. Veľké investície do látok s neistým termínom dodania by mohli byť pre našu rodinnú značku likvidujúce. Rozhodli sme sa preto objednávať menšie množstvá látok a kompenzovať to flexibilnejšou výrobou. To znamená, že daný produkt šijeme na objednávku. Nevznikajú nám tak nepredajné kusy, ktoré by sme časom museli vypredávať. Samozrejme takáto výroba “od 1ks” je pre nás finančne menej výhodná, ale výhodou je, že dokážeme lepšie reagovať na potreby našich zákazníkov.

 

 

Pevne veríme, že Vám Mamika bude aj v novom roku robiť radosť krásnymi vecičkami pre dojčiace a nosiace mamičky, ale aj nemamičky :-)

Pepe Lele